
NOWE LEGITYMACJE SZKOLNE
13 lipca 2024 r. wszedł w życie obowiązek zastąpienia papierowej legitymacji szkolnej wersją plastikową, tzw. „e-Legitymacją”. Od 01 września 2024 r. obowiązują także nowe e-legitymacje, które są przeznaczone dla urządzeń mobilnych tzw. „m-Legitymacje”.
Wzór plastikowej legitymacji szkolnej, tzw. e-Legitymacji, określony został w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. Wzór legitymacji szkolnej dla uczniów szkół dla dzieci i młodzieży oraz uczniów szkół polskich:

Legitymacja szkolna jest kartą wykonaną z polichlorku winylu (PCV) w formacie karty kredytowej (ID-1). Legitymacja może zawierać układ elektroniczny z interfejsem bezstykowym.
Awers nowej legitymacji, oprócz zdjęcia ucznia zawiera następujące informacje: imię i nazwisko ucznia, datę urodzenia, numer PESEL, nazwę i adres szkoły, dane dyrektora szkoły, datę wydania legitymacji, numer legitymacji.
Rewers nowej legitymacji szkolnej zawiera informację o uprawnieniu posiadacza do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego – kolejowego i autobusowego oraz datę ważności. Na rewersie umieszcza się także hologram z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej. Na hologram, w sposób trwały i nieusuwalny, nanosi się datę ważności legitymacji szkolnej.
ZASADY WYDAWANIA
Nowa legitymacja szkolna będzie wydawana pierwszoklasistom w roku szkolnym 2024/2025, a pozostałym uczniom w przypadku konieczności wydania duplikatu.
Wydane w poprzednich latach papierowe legitymacje uczniowskie zachowują ważność do ukończenia szkoły przez ich posiadaczy.
Warunkiem korzystania z m-Legitymacji jest aktywna e-Legitymacja lub papierowa legitymacja, m-Legitymację wydaje się uczniom rozpoczynającym naukę od 1 września 2024 r. oraz uczniom, którzy tę naukę w szkole realizują.
Pierwsza e-legitymacja szkolna (po przyjęciu dziecka do szkoły) wydawana jest nieodpłatnie.
Nie pobiera się opłaty za sprostowania w e-legitymacji szkolnej (zmiana adresu, nazwiska).
W przypadku zmiany nazwiska należy dostarczyć dokument potwierdzający zmianę danych oraz posiadaną e-legitymację.
Duplikat wydaje się gdy oryginał ulegnie zagubieniu, zniszczeniu lub kradzieży.
W celu wyrobienia e-legitymacji szkolnej należy w sekretariacie szkoły złożyć aktualne zdjęcie formatu: 30 mm x 42 mm. (podpisane imieniem i nazwiskiem oraz podać klasę).
e-Legitymacja – DUPLIKAT – tylko w wersji e-legitymacji.
Zasady wydawania duplikatów e-legitymacji szkolnej:
- W przypadku utraty oryginału e-legitymacji szkolnej rodzice ucznia mogą wystąpić do dyrektora szkoły z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu e-legitymacji szkolnej z podaniem przyczyny ubiegania się o duplikat. (wniosek do pobrania poniżej);
- Do wniosku należy dołączyć podpisane aktualne zdjęcie legitymacyjne (nazwisko i imię, data urodzenia).
Za wydanie duplikatu e-legitymacji szkolnej pobierana jest opłata skarbowa w wysokości: 9 zł. (opłata uzależniona od kosztów wydrukowania e-legitymacji).
Termin wykonania e-legitymacji/duplikatu uzależniony jest od czasu nadruku nowej e-legitymacji przez firmę drukującą.