Któż z nas nie rysował tabel czy diagramów na matematyce. Pewnie się zdarzało i to nie raz, choć w dobie dzisiejszej techniki sięgamy po odpowiednie do tego programy, które ułatwiają nam zadanie i sprawiają, że praca jest dokładniejsza i staranniejsza. Niemniej jednak na jednej z lekcji matematyki uczniowie kl. 7 zostali postawieni przed zadaniem ułożenia krótkiej ankiety, zebrania danych w tabeli i przedstawienia ich na diagramie kołowym i słupkowym.
Nic by nikogo nie zdziwiło, gdyby nie fakt, że nikt nie dostał komputera. Dzieci miały wszystko wykonać ręcznie. Poruszone zostały piórniki, zakamarki szuflad w klasie, tornistry, w poszukiwaniu przyborów matematycznych, kredek, flamastrów. Pytania do ankiet zostały w mig wymyślone, gdyż uczniowie znają się nie od dziś. Następnie selekcjonowanie danych, rysowanie tabel, które nie sprawiło problemu, jak również przedstawienie wyników w procentach. Ale jak przyszło do rysowania wykresów, to zaczęły się schody. Miło było popatrzeć na spore zaangażowanie w pracy, jak się wyginają nie tylko przybory i kartki, ale postacie uczniów z lewej czy prawej strony ławki, oby tylko dobrze narysować, odmierzyć czy zapisać. Praca była wymagająca, ale sprawiła uczniom wiele przyjemności. Wszyscy spisali się na medal, dlatego otrzymali wysokie oceny.